2022-04-23, 01:21 AM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2022-04-23, 01:45 AM przez Witek_1974.)
Jeżeli martwisz się, że silnik zużywa zbyt dużo oleju, to się już nie martw. Między minimum i maximum jest ok. 1 litra, u Ciebie było 0,5 l poniżej minimum, czyli jeśli dobrze zrozumiałem silnik zużył 1,5 l oleju / 10 000 km, to oznacza 150 ml / 1000 km. Wg mnie raczej niedużo. Problemem raczej jest w tym wypadku zaniedbanie podstawowej obsługi silnika przez niesprawdzanie poziomu oleju!!!
Standardowo w większości instrukcji obsługi aut, z którymi się spotkałem dopuszczalne zużycie oleju wynosi przeważnie ok. 1 l /1000 km.
Poniżej kilka wskazówek, które sensownie wyjaśniają pewne sprawy olejowe.
Klasa lepkości zimowa 0W - nadaje się teoretycznie do -40 st. C, praktycznie do -35 st. C, bezpiecznie do -30 st. C.
Klasa lepkości zimowa 5W - nadaje się teoretycznie do -35 st. C, praktycznie do -30 st. C, bezpiecznie do -25 st. C.
Klasa lepkości zimowa 10W - nadaje się teoretycznie do -30 st. C, praktycznie do -25 st. C, bezpiecznie do -20 st. C.
Klasa lepkości zimowa 15W - nadaje się teoretycznie do -25 st. C, praktycznie do -20 st. C, bezpiecznie do -15 st. C.
Klasa lepkości zimowa 20W - nadaje się teoretycznie do -20 st. C, praktycznie do -15 st. C, bezpiecznie do -10 st. C.
Klasa lepkości letnia 20 - nadaje się teoretycznie do +30 st. C, praktycznie i bezpiecznie do +25 st. C.
Klasa lepkości letnia 30 - nadaje się teoretycznie do +35 st. C, praktycznie i bezpiecznie do +30 st. C.
Klasa lepkości letnia 40 - nadaje się teoretycznie do +40 st. C, praktycznie i bezpiecznie do +35 st. C.
Klasa lepkości letnia 50 - nadaje się teoretycznie do +45 st. C, praktycznie i bezpiecznie do +40 st. C.
Klasa lepkości letnia 60 - nadaje się teoretycznie do +50 st. C, praktycznie i bezpiecznie do +45 st. C.
Klasa zimowa zależy częściowo od klasy letniej. Olej 5W30 będzie miał niższą temperaturę minimalną niż olej 5W40.
Dla przykładu, popularny olej 5W-30 nadaje się do eksploatacji przez cały rok w nowoczesnych silnikach.
Zmiana na 0W-30 może przynieść minimalne korzyści zimą, ale nie w naszych warunkach.
Podniesienie klasy lepkości letniej do 40 również niewiele zmieni latem, a pogorszy płynność zimą.
Standardowo w większości instrukcji obsługi aut, z którymi się spotkałem dopuszczalne zużycie oleju wynosi przeważnie ok. 1 l /1000 km.
Poniżej kilka wskazówek, które sensownie wyjaśniają pewne sprawy olejowe.
Klasa lepkości zimowa 0W - nadaje się teoretycznie do -40 st. C, praktycznie do -35 st. C, bezpiecznie do -30 st. C.
Klasa lepkości zimowa 5W - nadaje się teoretycznie do -35 st. C, praktycznie do -30 st. C, bezpiecznie do -25 st. C.
Klasa lepkości zimowa 10W - nadaje się teoretycznie do -30 st. C, praktycznie do -25 st. C, bezpiecznie do -20 st. C.
Klasa lepkości zimowa 15W - nadaje się teoretycznie do -25 st. C, praktycznie do -20 st. C, bezpiecznie do -15 st. C.
Klasa lepkości zimowa 20W - nadaje się teoretycznie do -20 st. C, praktycznie do -15 st. C, bezpiecznie do -10 st. C.
Klasa lepkości letnia 20 - nadaje się teoretycznie do +30 st. C, praktycznie i bezpiecznie do +25 st. C.
Klasa lepkości letnia 30 - nadaje się teoretycznie do +35 st. C, praktycznie i bezpiecznie do +30 st. C.
Klasa lepkości letnia 40 - nadaje się teoretycznie do +40 st. C, praktycznie i bezpiecznie do +35 st. C.
Klasa lepkości letnia 50 - nadaje się teoretycznie do +45 st. C, praktycznie i bezpiecznie do +40 st. C.
Klasa lepkości letnia 60 - nadaje się teoretycznie do +50 st. C, praktycznie i bezpiecznie do +45 st. C.
Klasa zimowa zależy częściowo od klasy letniej. Olej 5W30 będzie miał niższą temperaturę minimalną niż olej 5W40.
Dla przykładu, popularny olej 5W-30 nadaje się do eksploatacji przez cały rok w nowoczesnych silnikach.
Zmiana na 0W-30 może przynieść minimalne korzyści zimą, ale nie w naszych warunkach.
Podniesienie klasy lepkości letniej do 40 również niewiele zmieni latem, a pogorszy płynność zimą.